مشاوره تحصیلی وکنکور

در اینجا سعی میکنیم راهنمای تحصیلی و کنکور باشیم

مشاوره تحصیلی وکنکور

در اینجا سعی میکنیم راهنمای تحصیلی و کنکور باشیم

تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان چیست؟

انواع کامپوزیت دندان
کامپوزیت‌ها مواد رزینی هستند که با توجه به تعداد و اندازه ذرات‌شان در دسته‌های مختلف قرار می‌گیرند و کاربردهای مختلفی نیز دارند. به طور کلی می‌توان مواد کامپوزیتی را به چهار گروه تقسیم کرد.

کامپوزیت نوع هیبرید
کامپوزیت میکروفیلد
کامپوزیت نانوفیلد
IPS ونیرها
هر کدام از این کامپوزیت ونیر در رشت  موارد استفاده مخصوص خود را دارند. چرا که در دندانهای جلو زیبایی و درخشندگی عامل مهم است و در دندانهای عقب داشتن استحکام کافی که بتواند نیروهای جویدن را به خوبی تحمل کند.

کامپوزیت نوع هیبرید: کامپوزیت‌های دندان‌های خلفی ذرات بزرگتر و استحکام بیشتری دارند و معمولا از نوع هیبرید هستند.

کامپوزیت میکروفیلد: برای ترمیم دندان‌های جلویی از کامپوزیت‌های میکروفیلد استفاده می‌شود که ذرات ریزتر و استحکام کمتری دارند اما در عوض سطح صاف‌تر و براق‌تر و درخشان‌تری بعد از پالیش از خود به جای می‌گذارند. هر اندازه که سطح کامپوزیت صاف‌تر باشد رنگ گرفتن آن و نیاز به پالیش‌های دوره‌ای به مرور زمان کمتر خواهد شد.

کامپوزیت نانوفیلد: امروزه کامپوزیت‌های نانوفیلد هم در بازار هستند تا بتوانیم استحکام و زیبایی را همزمان در ترمیم دندان‌ها به دست بیاوریم.

IPS ونیرها (یا کامپوزیت ای پی اس): یکی دیگر از انواع کامپوزیت که جدیدا مورد استفاده قرار می‌گیرد، IPS ونیرها (کامپوزیت های سرامیکی ) هستند. این کامپوزیت‌ ها به علت داشتن ذرات سرامیکی نسبت به نسل‌های قبل دارای ثبات رنگ و استحکام بالاتری هستند و بیشترین تشابه ظاهری را به لمینت های سرامیکی دارند.ماده کامپوزیت (composite) چیست؟
کامپوزیت متشکل از دو یا چند ماده با خواص فیزیکی و شیمیایی نسبتا متفاوت است که برای دستیابی به هدف مشخصی مانند افزایش استحکام، درخشش یا مقاومت در برابر الکتریسیته، با یکدیگر ترکیب می‌شوند. یکی از مشکلات که محدود بودن تولید انواع کامپوزیت‌ها است باعث شده که مثلا قیمت پروفیل‌ کامپوزیت در ایران بالا باشد. اما در بازار مصالح ساختمانی جهان به وفور یافت می‌شود و این ماده در ساخت میلگرد، قوطی، ناودانی و نبشی، به کار می‌رود. 
انتظار می‌رود در سال‌های آتی، با افزایش تولید این محصول کاربردی در کشور، قیمت آن افت کند. نکته‌ جالب این است که برای ایجاد کامپوزیت، مواد هرگز در یکدیگر حل نمی‌شوند و ترکیب کردن آن‌ها می‌تواند ویژگی‌های دیگری مانند طول عمر و سختی را نیز بهبود ببخشد. کامپوزیت‌ها در طبیعت یافت می‌شوند. ساختار یک تکه‌ چوب، شامل کامپوزیتی است با فیبرهای سلولوزی بلند که ماده‌ای به نام لیگنین (نوعی پلیمر) آن‌ها را کنار هم نگه می‌دارد. انسان‌ها، در نقاط مختلف جهان و برای سال‌ها از مواد کامپوزیتی استفاده کرده‌اند. اولین استفاده از کامپوزیت، به ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد؛ زمانی که ساکنین بین‌النهرین، گل و کاه را برای ساختن بناهای بادوام، با هم مخلوط کردند. در نتیجه مقاومت بلوک‌های آجری در برابر خم شدن، کشیدگی و فشار افزایش یافت.
پس در نهایت، هدف از ایجاد کامپوزیت، دستیابی به ماده‌ای ترکیبی، با خواص دلخواه است. مثال دیگر پلی‌اتیلن است که در ساخت چمن‌های مصنوعی به کار می‌رود؛ ماده‌ا‌ی که رنگ‌پذیری نیست. به همین دلیل این چمن‌ها، ظاهر ماتی دارند. برای رفع این مشکل، ماده‌ای به نام وینیل استات را به این پلیمر اضافه می‌کنند تا خواص پلاستیکی، انعطاف‌پذیری و رنگ‌پذیری آن اصلاح شود.
تمام انواع کامپوزیت‌ها در رنگ‌های مختلفی ارائه می‌شوند. این رنگ‌ها از رنج رنگ نرمال گرفته تا رنگ‌های بسیار سفید و یخچالی در دسترس هستند.موارد درمانی استفاده از کامپوزیت دندان

درمان کامپوزیت دندان، برای موارد و مشکلات دندانی بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای آشنایی بیشتر موارد استفاده از کامپوزیت دندان در ادامه آورده شده است. اگر دارای یکی از مشکلات زیر باشید می‌توانید از درمان کامپوزیت برای اصلاح شکل ظاهری دندان‌هایتان بهره‌مند شوید.

اصلاح شکل و فرم و رنگ دندان‌ها
برای اصلاح ظاهر دندان‌هایی با فرم غیر طبیعی همچون دندان‌های ریز یا میخی شکل
اصلاح فاصله میان دندان‌ها که با استفاده از کامپوزیت فواصل بین دندان‌ها بسته می‌شوند.
افرادی که تمایل به داشتن دندان‌های بیش از حد سفید دارند، این کار با بلیچینگ امکان پذیر نیست و لازم است که از کامپوزیت یا لمینت دندان برای سطح دندان‌ها استفاده کرد.
افرادی با نامنظمی خفیف در دندان‌ها، می‌توانند از درمان کامپوزیت به جای ارتودنسی استفاده کنند.

لمینت دندان یکی دیگر از روش‌هایی است که به کمک آن می‌توان نواقص دندانی را برطرف کرد. لمینت سرامیکی و کامپوزیت دندان یک سری تفاوت‌هایی با هم دارند که عبارتند از:

در روش لمینت سرامیک برخلاف کامپوزیت دندان، مینای دندان تراشیده می‌شود.
لمینت سرامیکی به قالب‌گیری و ساخت قالب در لابراتوار دارد به همین دلیل روند درمان آن نسبت به کامپوزیت طولانی‌تر است.
لمینت‌های سرامیکی مقاومت و استحکام بیشتری نسبت به کامپوزیت دندان دارند.
لمینت سرامیکی قیمت بیشتری نسبت به کامپوزیت دندان دارد.انواع روش های روکش لمینت دندان شامل لمینت دندان سرامیکی، کامپوزیتی، فوری، قابل جابجایی و … می باشد. در روش سرامیکی، به علت روشن بودن و شفافیت مینای دندان، ظاهر یکدستی دارد. این روکش، بسیار قوی و مقاوم در برابر تراشیدن می‌باشد، اما قیمت آن گران است. این در حالی است که روش لمینت کامپوزیتی، ارزان‌تر بوده و با پنهان کردن نواقص دندانی، لبخند زیبایی را برای شما به ارمغان می آورد. روکش لمینت فوری، از پیش ساخته می‌شود و نسبت به بقیه ارزان‌تر است، اما دوام کمتری دارد. روکش لمینت قابل جابجایی نیز با استفاده از رزین سفت ساخته شده و کاملا طبیعی است. این روش از جمله جدیدترین روش‌های روکش دندان است که کار با آنها آسان است.

اگر دندان به طور کامل از دست رفته و نمی توان با روش های روکش دندان آن را ترمیم کرد باید از درمانهایی مانند ایمپلنت استفاده نمایید.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد