مشاوره تحصیلی وکنکور

در اینجا سعی میکنیم راهنمای تحصیلی و کنکور باشیم

مشاوره تحصیلی وکنکور

در اینجا سعی میکنیم راهنمای تحصیلی و کنکور باشیم

کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت چیست و چه کاربردی دارد؟ کامپوزیت نوعی از مواد رزینی بوده که در ترمیم دندان ها بسیار پر کاربرد می باشد. این ماده دارای استحکام و زیبایی مناسب بوده، به همین دلیل کاندید مناسبی برای ترمیم دندان ها به حساب می آید. کامپوزیت دارای رنگ سفید و همرنگ دندان است، بنابراین در درمان های زیبایی دندان نیز کاربرد فراوان دارد.


اگر زیبایی دندان ها برای شما اهمیت دارد، پیشنهاد می دهیم از کامپوزیت برای درمان های دندانپزشکی استفاده نمایید.


کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت حالت خمیری داشته که پس از قرارگیری روی دندان و متناسب با ابعاد آن، با نور مشخص با طول موج مخصوص سفت شده و قالب مناسب دندان ها می شود. بعد از قرارگیری کامپوزیت روی دندان ها می توان پولیش و صاف کردن کامپوزیت را انجام داد و زیبایی در حد دندان های طبیعی را فراهم نمود. موادی همچون آمالگام را در نظر بگیرید، این مواد سیاه بوده و هیچ گاه زیبایی در حد کامپوزیت را ندارند، با استفاده از کامپوزیت برای درمان های دندانپزشکی، ترمیم دندان ها به همراه زیبایی برای آن ها فراهم می گردد.


کامپوزیت  ونیر در کرج برای درمان شکستگی ها، اصلاح ارتفاع دندان ها، تغییر رنگ دندان و ... کاربرد فراوان دارند، لمینت کامپوزیتی و روکش های کامپوزیتی کاربرد فراوان در درمان های ترمیمی و زیبایی دارند. این درمان با نام کامپوزیت ونیر یا ونیر کامپوزیت نیز شناخته می شود.


کامپوزیت دندان چیست و چگونه انجام می شود؟

ابتدا باید مورد استفاده کامپوزیت برای درمان های مختلف دندانپزشکی مشخص گردد، دندانی که قرار است بر روی آن کامپوزیت قرار گیرد، باید کاملا تمیز و بدون جرم باشد. اگر دندان مشکلات این چنینی داشت یا خون و بزاق روی دندان ها بود، دندانپزشک در گام نخست اقدام به تمیزکاری دندان یا جرم گیری می نماید.


در گام بعدی برای کامپوزیت کردن دندان، با استفاده از مواد اسیدی خاص روی سطح دندان را متخلخل کرده تا براحتی کامپوزیت به روی آن بچسبد و چسبندگی مناسبی داشته باشد. در مرحله پایانی کامپوزیت با استفاده از چسب مخصوصی روی دندان قرار می گیرد.


در گام بعدی با استفاده از نور با طول موج مشخص سفت شدن کامپوزیت انجام می گیرد. سپس برای ایجاد هماهنگی دندان کامپوزیت شده با سایر دندان ها از پولیش کردن استفاده می نمایند.کاربردهای کامپوزیت دندان

اصلی‌ترین کاربرد کامپوزیت ترمیم دندان است. حفره‌های دندانی یکی از مشکلات بسیار رایج در دندان‌ها است. آنها حفره‌های کوچکی هستند که در اثر پوسیدگی دندان به دلایل مختلف روی سطوح دندانی ایجادشده و ظاهر دندان‌ها را زشت و نامرتب می‌کند. این پوسیدگی‌های دندانی به دنبال تولید اسید توسط پلاک‌ها و باکتری‌های دهان ایجاد می‌شوند و مینای دندان را فرسایش می‌دهد. یکی از کاربردهای کامپوزیت دندان، برای پرکردن همین حفره‌های دندانی است. مواد کامپوزیتی به‌راحتی می‌توانند وارد این حفره‌ها شوند و آنها را به‌خوبی پر کنند.


بیشتر بخوانید: با ترمیم دندان سلامت دندان را احیا کنید!


دیگر کاربرد کامپوزیت به‌منظور زیبایی لبخند و بهبود ظاهر دندان‌ها است. کامپوزیت زیبایی دندان‌ها را به ارمغان می‌آورد. برای ترمیم دندان‌های شکسته یا دندان‌هایی که عاج آنها دچار سایش‌شده‌است، از کامپوزیت‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر این به‌منظور ترمیم دندان‌های شکسته، دندان‌های فاصله‌دار و دندان‌های نامرتب هم کامپوزیت‌ها کاربرد دارند.


کامپوزیت دندان‌شکسته یا کامپوزیت دندان فاصله‌دار تنها برای اهداف زیبایی ظاهری نیست. این تکنیک جزئی از روش‌های درمانی است و از آنها برای درمان دندان‌درد و رفع مشکلات دهان و فک هم استفاده می‌شود. کاربرد مهم دیگر کامپوزیت حفظ دوام و سلامت دندان‌ها است تا مانع پوسیدگی‌های احتمالی بعدی شود.


دیگر کاربرد ترمیمی تکنیک کامپوزیت، کامپوزیت دندان کج و سایر بدشکلی‌های دندان است. به‌این‌ترتیب دندان‌ها صاف و یکدست‌تر خواهند شد. در بعضی از افراد دندان قروچه باعث شکستگی دندان می شود.


کامپوزیت برای سفیدی دندان هم کاربرد دارد. از آن برای اصلاح نامرتبی دندان‌ها هم استفاده می‌شود. از تکنیک‌های کامپوزیت دندان می‌توان برای روکش‌کردن تمام دندان‌ها استفاده کرد یا اینکه تنها برای برخی از دندان‌ها از این ترکیبات بهره برد. کامپوزیت دندان نیش، کامپوزیت دندان خرگوشی و کامپوزیت دندان جلو از جمله پرکاربردترین‌هاست.


کامپوزیت علاوه‌بر پرکردن دندان، برای روکش دندان، سفیدکردن، ترمیم دندان شکسته، کج، فاصله‌دار و نامرتب و اصلاح لبخند هم استفاده می‌شود.


بیشتر بخوانید: ارتودنسی؛ معایب، مزایا و کاربردهای آن


تأثیر کامپوزیت بر سلامت و زیبایی دندان چیست؟

کامپوزیت‌های دندانی در هر نوعی که باشند، تأثیر بسیار زیادی روی زیبایی ظاهری افراد خواهند داشت. آنها موجب افزایش اعتمادبه‌نفس افراد شده و زیبایی لبخند آنها را دو چندان می‌کنند. برای درک بهتر تأثیر دندان کامپوزیت شده در چهره فرد، بهتر است یک عکس قبل از کامپوزیت را با عکس بعد از کامپوزیت دندان مقایسه کنید تا به تأثیر این روش روی زیبایی چهره افراد پی برد.


اما همان‌طور که گفته شد، کامپوزیت‌های دندانی تنها برای زیبایی ظاهری استفاده نمی‌شوند. علاوه‌بر زیبایی نمی‌توان تأثیر کامپوزیت در افزایش سلامت دهان و دندان را انکار کرد. جلوگیری از شکستن دندان‌ها، پیشگیری از فرسایش و پوسیدگی دندانی و رفع دندان‌دردهای ناشی از فاصله بین دندان‌ها، از جمله این موارد است. خصوصا کامپوزیت دندان‌شکسته یا کامپوزیت دندان کج یا پوسیده، تأثیر بسیار زیادی در جلوگیری از شکستگی و خرابی دندان‌های فرد خواهد داشت.لمینیت و کامپوزیت چگونه انجام میشوند؟

قبل از انجام هر نوع درمان زیبایی در ابتدا باید سلامت دندان ها و لثه‌ها به طور کامل بررسی شود.


لمینت دندان چیست؟

به پوسته ای نازک سرامیکی میگویند که برای رفع نقایصی مانند لکه روی دندان ها، تغییر رنگ و از بین بردن فاصله بین دندان ها انجام شود. 


لمینت دندان چگونه انجام میشود:

در ابتدا دندانپزشک متخصص زیبایی دندان ها را کمی تراش داده و آنها را جهت قالب گیری اولیه آماده میکند. سپس قالب ها به لابراتوار جهت ساخت وکس آپ اولیه ارسال میشود.

پس از گذشت 10 روز الی دو هفته لمینیت های ساخته شده از لابراتوار ارسال میشوند و دندانپزشک آنها را روی دندان بیمار امتحان میکند و بعد از تایید شدن اندازه فرم و رنگ، طی پروسه ای دقیق و با ظرافت لمینیت ها روی دندان ها با چسب مخصوص چسبانده میشود.

کامپوزیت دندان چیست؟

مواد کامپوزیتی به صورت خمیری بوده و همرنگ دندان‌ها است که یک لایه نازک از آن بر روی سطح دندان فرم داده میشود. برای تثبیت این مواد، دندانپزشک پس از فرم‌دهی بر روی دندان، آن را با نور آبی روی دندان سفت میکند.

کامپوزیت دندان چگونه انجام می‌شود:

ابتدا سطح دندان کاملا تمیز شده و با با تراش سطحی برای قرارگیری مواد آماده سازی میشود.

کمی از مواد کامپوزیت با رنگ مورد نظر شما به صورت امتحانی بر روی دندان قرار داده می‌شود تا شما رنگ را بر روی دندانتان ببینید و تأیید کنید. معیار اصلی در انتخاب رنگ نظر و سلیقه شماست می‌توان از رنگ‌های طبیعی گرفته تا رنگ‌های بسیار سفید انتخاب کرد.

مواد قرار گرفته بر روی دندان به کمک نور آبی سفت می‌شود. برای ایجاد یک سطح درخشان و کاملاً صاف پالیش کامپوزیت بصورت کامل انجام می‌شود.

فرق بین لمینیت با کامپوزیت برای از بین بردن عیوب ظاهری دندان

ونیر کامپوزیت: برای اصلاحات و تغییرات کم دندان‌ها، رنگ دندان و از بین بردن فاصله دندان ها بصورت جزئی.

لمینیت: برای تغییرات و اصلاحات اساسی که دارای ماندگاری بالاست و تغییرات اساسی در اندازه، شکل، فاصله و رنگ دندان‌ها

تفاوت های بین کامپوزیت و لمینیت

فرق لمینیت با کامپوزیت از نظر مدت زمان انجام درمان


یکی از تفاوت‌های مهم لمینیت با کامپوزیت، زمان و طول درمان آن‌ها می‌باشد.


pasokheto.ir میگوید: کامپوزیت: در ونیر کامپوزیت مدت زمان انجام درمان یک جلسه است. کامپوزیت روی دندان ها فرم داده می‌شود و اصلاح طرح لبخند صورت می‌گیرد.

لمینیت: در لمینیت چندین جلسه نیاز است. ابتدا دندان‌ها جهت قالبگیری آماده و سپس قالب‌ها به لابراتوار جهت ساخت لمینیت ارسال می‌شوند. حدود 2 هفته زمان لازم است تا لمینیت‌های مخصوص قالب دندان‌های شخص ساخته شوند. بعد از آماده شدن لمینیت ها و امتحان آن‌ها روی دندان‌ها در صورت مناسب بودن ظاهر و اندازه، روی دندان‌ها با چسب مخصوص لمینیت چسبانده می‌شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد