مشاوره تحصیلی وکنکور

در اینجا سعی میکنیم راهنمای تحصیلی و کنکور باشیم

مشاوره تحصیلی وکنکور

در اینجا سعی میکنیم راهنمای تحصیلی و کنکور باشیم

زمان دوره های تخصصی و فوق تخصصی و فلوشیپی پزشکی چقدر میباشد؟

1)معرفی تخصص های پزشکی در ایران

سطح علمی پزشکان و دانش پزشکی در ایران در سطح بسیار خوبی به نسبت سایر نقاط دنیا قرارد دارد و دانشجویان پزشکی از رتبه های اول آزمونها در کشور انتخاب می شوند. خلاصه ای از طول دوره های تخصص پزشکی  تخصصهای پزشکی و کاربرد بالینی و غیر بالینی آنها مطالبی ذیلآ می آید:


دوره پزشکی عمومی General Practitionher


 این دوره پس از دیپلم حدود 7 سال به طول می انجامد و تمام پزشکان بالینی در ایران این دوره را سپری کرده اند 18 ماه آخر آن دوره کارورزی بالینی (انترنی) است که پزشکان مهارت های لازم را بر بالین بیمار می آموزند.


 


دوره دندانپزشکی عمومی


این دوره نیز پس از دیپلم 6 سال به طول می انجامد و بهداشت و ترمیم دندانها و فک در آن آموزش داده می شود.


 


دوره های تخصصی و فوق تخصصی و فلوشیپی:


اکثریت این دوره ها پس از پزشکی عمومی ادامه می یابد و بین 2 تا 6 سال به طول می انجامد.


برخی رشته های تخصصی دوره های فوق تخصصی و فلوشیپی هم دارند که بین 1 تا 4 سال بطول می انجامد.


معرفی رشته های تخصصی


تخصص داخلی: در این رشته پزشک مهارت تشخیص و درمان و طبابت را دارا است . و یا داروها و عوارض داروئی بطور بالینی و تخصصی آشنا است . وظیفه پزشک داخلیتشخیص و حل مسائل و مشکلات بالینی بیماران است . اگر چه در مواقعی درماهای جراحی را به همکاران جراح خود می سپارد.


 


رشته داخلی فلوشیپ و فوق تخصصهای متعددی نیز دارد که شامل:


1-   فوق تخصص گوارش و کبد: به بررسی و درمان بیماریهای دستگاه گوارش آندوسکوپی و کلونوسکوپی و نیز درمان بیماریهای کبد و انجام آرتروسنوگرافی می پردازد انجام ERCP  نیز بر عهده این پزشکان می باشد.


2-   فوق تخصص خون و آنکولوژی: تشخیص و درمان و انجام شیمی درمانی و تصمیم گیری برای درمان بیماران دچار بیماریهای خون و همچنین درمان تومورهای سرطانی برعهده اینگونه پزشکان است.


3-    فوق تخصص کلیه: درمان و تشخیص بیماریهای کلیه و همچنین انجام و آماده سازی بیماران برای پیوند کلیه و دیالیز و نیز نگهداری پیوند کلیه از وظایف این پزشکان می باشد .


4-   فوق تخصص رماتولوژی: شناخت و درمان بیماریهای مفاصل و عضلات و گروه بیماریهای رماتولوژی و پوکی استخوان برعهده این پزشکان می باشد.دوره‌ فوق‌تخصصی‌ پزشکی‌ بالینی‌، بالاترین‌ مقطع‌ تحصیلات‌ دانشگاهی‌ پزشکی‌ است‌. متقاضیان‌ واجد شرایط‌ پس‌ از موفقیت‌ در آزمون‌ پذیرش‌ دستیار (کتبی‌ و شفاهی‌) و گذراندن‌ دوره‌ آموزش‌ علمی‌ و عملی‌ مصوب‌، در یکی‌ از مراکز مورد تایید وزارت‌ بهداشت‌، درمان‌ و آموزش‌ پزشکی‌ با دفاع‌ و تایید رساله‌ و موفقیت‌ در آزمون‌ نهایی‌ به‌ اخذ دانشنامه‌ فوق‌تخصصی‌ نایل‌ می‌گردند.


تعریف‌ دستیار

دستیار فوق‌تخصصی‌ به‌ فردی‌ اطلاق‌ می‌شود که‌ با داشتن‌ مدرک‌ دانشنامه‌ تخصصی‌ رشته‌ پیش‌ نیاز یا گواهی‌ قبولی‌ آن‌ و پذیرش‌ در آزمون‌ ورودی‌ ، با رعایت‌ کلیه‌ مفاد این‌ آیین‌ نامه‌ در مدت‌ زمان‌ مصوب‌ به‌ آموزش‌های‌ نظری‌ ، کسب‌ مهارت‌های‌ عملی‌ و فعالیت‌های‌ پژوهشی‌ بپردازد.


شرایط پذیرش


شرایط‌ پذیرش‌ دستیار در رشته‌های‌ فوق‌تخصصی‌ بالینی‌طبق مقررات دبیر خانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی هر ساله در سایتهای مربوطه اعلام میگردد.


1)شرکت و قبولی در آزمون پذیرش دستیار


2)تایید صلاحیت عمومی طبق ضوابط شورای انقلاب فرهنگی


- اعضای هیات علمی رسمی( قطعی یا آزمایشی)برای تحصیل در دوره های فوق تخصصی نیازبه گزینش مجدد ندارند.


-هر داوطلب‌ می‌تواند بدون شرط سنی و محدودیت در آزمون فوق تخصصی شرکت نماید.


3) نداشتن‌ نقص‌ عضو مؤثر حرفه‌ای‌ بر حسب‌ رشته‌


4) داشتن دانشنامه تخصصی رشته پیش نیاز و یا گواهی قبولی در امتحان دانشنامه تخصصی


5) داشتن کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافی آن برای اقایان


تبصره: داوطلبانی که خدمت وظیفه انان حداکثر تا پایان شهریور ماه همان سال به اتمام می رسد می توانند در ازمون شرکت نمایند.


تبصره:موافقت دانشگاه محل خدمت آن دسته از متقاضیانی که به عنوان ماده یک قانون نحوه تامین هیات علمی مشغول انجام خدمت وظیفه در دانشگاههای علوم پزشکی کشور بوده و تا پایان شهریور ماه همان سال معادل مدت خدمت سربازی مصوب خود را خواهند گذراند ضروری است.آزمون تخصص پزشکی یا همان دستیاری و رزیدنتی ، شامل 28 رشته تخصصی است و شما می توانید حداکثر 10 رشته را در 100 دانشگاهی که آن ها را ارائه داده اند انتخاب کنید. قبولی در تخصص های پزشکی کار آسانی نیست و اکثرا داوطلبان کسانی هستتد که چندین سال است پزشکی عمومی را تمام کرده اند و تجربه چند بار شرکت در ازمون دستیاری را دارند بنابراین باید بسیار تلاش کنید تا رتبه لازم را به دست آورید.

لیست تخصص های پزشکی به شرح زیر می باشند :


تخصص چشم پزشکی

 تخصص رادیولوژی

تخصص پوست

تخصص ارتوپدی

تخصص مغز و اعصاب (نورولوژی)

تخصص جراحی مغز و اعصاب (نوروسرجری)

تخصص قلب

تخصص گوش و حلق و بینی

تخصص فیزیکی

تخصص رادیوتراپی

تخصص پاتولوژی

تخصص زنان

تخصص روانپزشکی

تخصص جراحی

تخصص داخلی

تخصص بیهوشی

تخصص عفونی


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد