مشاوره تحصیلی وکنکور

در اینجا سعی میکنیم راهنمای تحصیلی و کنکور باشیم

مشاوره تحصیلی وکنکور

در اینجا سعی میکنیم راهنمای تحصیلی و کنکور باشیم

تفاوت دارندگان دیپلم نظام قدیم و جدید

تفاوت دارندگان دیپلم نظام قدیم و جدید

دوره سالی – واحدی یا پیش دانشگاهی

این دوره که سال ۱۳۹۰ در دستور کار وزارت علوم قرار گرفت، داوطلبان را ملزم به شرکت در دوره پیش دانشگاهی و آزمون کنکور (بدون تاثیر معدل) برای پذیرش دانشگاه می کرد.کنکور سال 1402 برای نظام قدیم را توضیحاتی خواهیم داد.


دوره اول و دوم متوسطه (نظام آموزشی جدید ۶-۳-۳)

دوره دیپلم نظام جدید هم که از مهر سال ۱۳۹۲ شروع شد، این دوره با پذیرش دانش آموزان ششم ابتدایی شروع شده و داوطلبان پس از قبولی وارد دوره دهم ،یازدهم و دوازدهم می شوند.

کنکور سراسری هر ساله برای گروه های آزمایشی ریاضی ، تجربی ، انسانی ، هنر و زبان برگزار می شود و داوطلبانی که علاقه مند به پذیرش در رشته های با کنکور دانشگاه های روزانه ، شبانه ، غیرانتفاعی ، پردیس خودگردان و … هستند می توانند با شرکت در این آزمون و کسب رتبه لازم ، وارد رشته مورد علاقه خود شوند.


با تغییرات ایجاد شده در سیستم آموزشی مدارس و حذف دوره پیش دانشگاهی ، در نحوه برگزاری کنکور نیز تغییراتی اعمال شد. پس از تغییر سیستم آموزشی مدارس ، به مدت چند سال کنکور سراسری هم برای داوطلبان نظام قدیم (داوطلبان دارای مدرک پیش دانشگاهی) و هم برای داوطلبان نظام جدید (داوطلبان دارای مدرک دوازدهم) برگزار می شود یعنی در جلسه کنکور دو دفترچه سوال نظام قدیم و نظام جدید توزیع می شد.


مرتبط بخوانید : تغییرات کنکور – آخرین تغییرات کنکور از زمان تا حذفیات و نحوه برگزاری


اما پس از چند سال ، تصمیم گرفته شد که دفترچه سوالات نظام قدیم به طور کلی حذف شده و داوطلبان نظام قدیم نیز به سوالات نظام جدید پاسخ دهند. یعنی منابع مطالعاتی آنها نیز از نظام قدیم به نظام جدید تغییر یافت. پس از این تغییرات ، در دوم  تیرماه 1400 برنامه های جدید تری برای کنکور 1402 در نظر گرفته شده است که هم برای داوطلبان نظام قدیم و هم برای داوطلبان نظام جدید اعمال خواهد شد. این تغییرات به شرح زیر هستند :


احتمالا این را هم بپسندید  تغییرات کنکور ۱۴۰۱ انسانی - از حذفیات ، نحوه برگزاری و تاثیر سوابق تحصیلی

تاثیر 40 درصدی معدل کتبی در کنکور 1402 برای نظام قدیم

تاثیر معدل در کنکور 1400 به میزان 30 درصد بوده است و در کنکور 1401 نیز به میزان 40 درصد افزایش یافت. برای کنکور 1402 ابتدا تصمیم گرفته شده بود که میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور به 60 درصد افزایش یابد و سهم آزمون در شانس قبولی داوطلب 40 درصد باشد اما این تصمیم لغو شد و در کنکور 1402 مثل سال 1401 ، تاثیر معدل به میزان 40 درصد خواهد بود.


شرکت در طرح ترمیم معدل راهی است که به داوطلبان دارای سوابق تحصیلی پایین توصیه می شود و می توانید با شرکت در امتحان ترمیم نمره دروسی که در آنها نمره پایین دارید ، سوابق تحصیلی خود را بهبود ببخشید.کنکور سراسری یکی از بزرگترین آزمون های ورودی به دانشگاه محسوب می شود که در کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای برگزاری و پذیرش عادلانه در دانشگاه های کشور اقدام به ایجاد تغییراتی در نحوه برگزاری کنکور 1402 نمود.


 


یکی از تغییرات در نظر گرفته شده در جلسات مربوط به کنکور ۱۴۰۲ تصمیم برآن شد تا تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری ۱۴۰۱ به اندازه 40 درصد و به صورت مثبت باشد. تغییر در تاثیر معدل قرار است به تدریج و در مدت 4 سال اجرا گردد به صورتی که در سال های 1402 و 1403 فقط نتایج تحصیلی سال دوازدهم و در سال 1404 نتایج تحصیلی یازدهم و دوازدهم و در سال 1405 معدل سال های دهم تا دوازدهم تعیین کننده سهم 60 درصدی کنکور می باشد.


 


اما با انتشار آخرین اخبار از سوی کمسیون اصل 90 مجددا با تغییراتی در این خصوص مواجه هستیم که بدین شرح می باشد: در آخرین جلسه کمسیون اصل 90 که با همراهی رییس جمهور جلسه برگزار شد تصویب شد تا جزئیات مربوط به کنکور 1402 در نیمه دوم تیر ماه توسط شورای‌ عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی ابلاغ گردد تا این تغییرات در کنکور۱۴۰۲ اعمال نگردد. بر این اساس تاثیر معدل در کنکور 1402 قطعی نبود و طبق روال سال های گذشته به صورت مثبت اعمال خواهد شد.در نظر داشته باشید داوطلبان دارای دیپلم رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش شامل اعمال سوابق تحصیلی در کنکور 1402 نمی باشند این دانش آموزان در صورت تمایل به اعمال سوابق تحصیلی می بایست در امتحان نهایی گروه آزمایشی که متقاضی آن هستند شرکت کنند.


 


اگر فردی مدرک دیپلم خود را قبل از سال 1384 گرفته باشد دیگر شامل قانون تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۱ نیست. این موضوع به این معنی است که معدل وی هیچ تاثیری در رتبه و تراز متقاضی نخواهد داشت و تراز و رتبه ای که در کارنامه خود مشاهده می کند، همان ترازی است که از پاسخ دهی به سوالات عمومی و اختصاصی در کنکور داده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد