مشاوره تحصیلی وکنکور

در اینجا سعی میکنیم راهنمای تحصیلی و کنکور باشیم

مشاوره تحصیلی وکنکور

در اینجا سعی میکنیم راهنمای تحصیلی و کنکور باشیم

همه چیز درباره سرای دانشجویی

برخلاف دانشگاه‌های پیام‌نور، علمی – کاربردی و غیردولتی که فاقد خوابگاه هستند و تعهدی برای این موضوع ندارند؛ خوابگاه دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی دارای سرای دانشجویی متأهلی است که آن‌ها را با خدماتی متفاوت در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.


به گزارش خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خودکشی یک دانشجو در خوابگاه»، «آتش‌سوزی در خوابگاه»، «مرگ دامن یک دختر را گرفت/ خوابگاه خودگردان تبریز در مظان اتهام»، «دانشجویان ساکن خوابگاه‌های دانشگاه شریف تجمع کردند» سر تیتر اخبار خوابگاه‌های کشور است. خوابگاه‌هایی که از نظر کمی و کیفی با چالش‌های جدی مواجه‌اند.


دانشجویان برای داشتن آینده‌ای روشن از شهر و خانواده خود دور می‌شوند؛ آسایش، آرامش، امنیت و اعتماد دانشجویان و خانواده‌هایشان از مهم‌ترین مؤلفه‌های سراهای دانشجویی و هزینه  خوابگاه‌های دانشجویی  دانشگاه آزاد است که همواره یکی از دغدغه‌های اساسی دانشجویان و خانواده‌هایشان در ابتدای هر ترم خوابگاه یا سرای دانشجویی است(چگونه دانشجویان دکتری درآمد زایی میکنند؟).


دانشگاه‌هایی همچون پیام‌نور و علمی – کاربردی خوابگاه ندارند؛ همچنین خوابگاه‌های دانشگاه‌های برتر نیز از قدمت بالایی برخوردارند که خوابگاه‌های این دانشگاه‌ها نیز اغلب فرسوده بوده و تحت شرایط خاصی شامل دانشجویان می‌شود. از طرفی شهریه خوابگاه‌های خودگردان در هر ترم نیز بیش از یک‌میلیون تومان است.


در هیاهو کمبود خوابگاه‌ها و چالش‌های آن، نزدیک به یک سال که آیین‌نامه جامع سرای دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شده و این دانشگاه سرای دانشجویی را برای تحصیل بدون دغدغه با اسکان کم‌هزینه، مطمئن و قانون‌مند زیر نظر دانشگاه فراهم کرده است. واحدهای مرودشت، قائم سره، بروجرد، خرم‌آباد و دانشگاه‌های آزاد اسلامی از استان‌های کرمان، مشهد، قزوین و زنجان و…. دارای خوابگاه و سراهای دانشجویی هستند.به طور معمول داوطلبانی که قصد دارند در شهرها و استان هایی که فاصله زیادی از محل زندگی آن ها دارد به تحصیل بپردازند، به دنبال کسب آگاهی از وضعیت خوابگاهی رشته محل مورد نظر خود هستند. معمولا اکثر دانشگاه های دولتی (روزانه) برای اسکان دانشجویان، دارای خوابگاه می باشند. اما شما برای اطمینان از دارا بودن خوابگاه دانشجویی دانشگاه موردنظرتان با تعرفه دولتی، می توانید در هنگام انتخاب رشته صفحات انتهایی مربوط به شرایط اختصاصی هر دانشگاه را در دفترچه انتخاب رشته کنکور بررسی نمایید.


شرایط واگذاری خوابگاه و نحوه اسکان دانشجویان

اولویت اسکان دانشجو در خوابگاه ها با دانشجویان دوره “روزانه” می باشد. اما پس از اسکان دانشجویان روزانه و در صورت وجود ظرفیت، تقاضای اسکان دانشجویان شبانه قابل بررسی می باشد.

دانشجویان واجد شرایط می بایست، در ابتدای هر نیمسال تحصیلی با مراجعه به اداره امور خوابگاه ها و ارائه برگ انتخاب واحد همان نیمسال نسبت به دریافت مجوز سکونت خود اقدام نمایند.

دانشجویانی که درخواست خوابگاه را دارند می بایست در بدو ورود برای اسکان در خوابگاه، تعهد محضری مربوط به صندوق رفاه دانشجویان را ارائه نمایند.

نکته بسیار مهم این است که دانشجویانی که ودیعه و وام مسکن دریافت می نمایند، نمی توانند از تسهیلات خوابگاه دانشجویی استفاده کنند.

 دانشجویان سنواتی در تمامی رشته ها، دانشجویان مقاطع phd و رزیدنتی، جابجایی، انتقالی، بورسیه سازمان های نظامی اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و سایر سازمان ها دارای اولویت استفاده از خوابگاه نمی باشند. (اما در صورت وجود ظرفیت و امکانات با نظر کمیته اسکان و اخذ هزینه های تمام شده ارائه خوابگاه بلا مانع است.)

به دانشجویان بعد از فراغت از تحصیل، انصراف یا اخراج از دانشگاه، همچنین آن دسته از دانشجویانی که به هر دلیل قطع ارتباط آموزشی دارند (مرخصی تحصیلی، تعلیق انضباطی) اجازه استفاده و اسکان در خوابگاه های دانشجویی داده نخواهد شد.خوابگاه‌های دانشجویی دولتی گران شود البته صدیقی اشاره نکرده بود که این میزان افزایش قیمت برای کدام خوابگاه‌ها در نظر گرفته خواهد شد.


در این باره ذوالفقار یزدان‌مهر، رئیس صندوق رفاه دانشجویان پیش از این اعلام کرده بود خوابگاه‌های دانشگاه‌ها سطح‌بندی شده‌ است، در گذشته  به‌طور مثال خوابگاهی با سطح یک در دانشگاه تهران با خوابگاهی در سطح پنج در شهر زابل قیمت یکسانی داشتند اما حالا با سطح‌بندی جدید دیگر این موارد دیده نمی‌شوند و خوابگاه‌ها قیمت یکسانی ندارند.


آنچه در این گزارش به‌طور دقیق محاسبه خواهد شد، نرخ اجاره‌بهای خوابگاه‌ها در سال تحصیلی پیش رو است که طبق گفته معاون دانشجویی وزیر علوم این برآورد قیمت‌ها انجام شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد