مشاوره تحصیلی وکنکور

در اینجا سعی میکنیم راهنمای تحصیلی و کنکور باشیم

مشاوره تحصیلی وکنکور

در اینجا سعی میکنیم راهنمای تحصیلی و کنکور باشیم

گذری بر رشته انسانی از دروس پایه تا دانشگاه

شرایط لازم برای انتخاب رشته انسانی چیست؟

فرض کنیم در دوران انتخاب رشته هستید، برگه هدایت تحصیلی در دستان شماست و قصد دارید براساس علاقه و استعدادی که دارید وارد رشته انسانی شود؛ اما سوال اینجاست که شرایط لازم برای انتخاب رشته انسانی چیست؟ برای انتخاب رشته انسانی معدل باید چند باشد؟ برای انتخاب رشته انسانی نمره کدام دروس مهم است؟  و در نهایت اینکه برای تغییر رشته انسانی به تجربی چه کار باید بکنیم ؟ اگر بخواهیم یک دسته‌بندی کلی داشته باشیم، عوامل موثر در انتخاب رشته انسانی را به‌صورت زیر می‌توانیم دسته‌بندی کنیم:


مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریورماه دانش‌آموز در دروس عربی، زبان، ادبیات فارسی و مطالعات اجتماعی در سه پایه هفتم، هشتم و نهم بدون ضریب کمتر از 42 نباشد.

نمره درس زبان و ادبیات فارسی در سه سال دوره متوسطه اول، با ضریب 4 محاسبه می شود.

نمره درس مطالعات اجتماعی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می شود.

کنکور انسانی

بعد از فارغ‌التحصیلی در این رشته شما باید وارد فضای رقابتی کنکور شوید. رشته‌ی علوم انسانی با داشتن ۵ زیرگروه یکی از اصلی‌ترین و پرجمعیت‌ترین رشته‌ها در کنکور سراسری است. نکته‌ی مثبتی که در مورد موفقیت در کنکور رشته انسانی حائز اهمیت است، وجود رقابت کمتر نسبت به سایر گروه‌های آموزشی است، یعنی دانش‌آموزان قوی کمتری نسبت به سایر رشته‌های نظری در این گروه وجود دارند.


برای قبولی در رشته‌های پرطرفدار این شاخه باید تلاش فراوانی بکنید، زیرا درصد زیادی از دانش‌آموزان تحصیل‌کرده در این شاخه به دنبال قبولی در این رشته‌های معروف هستند. با توجه به حجم بالای دروس حفظیاتی شما باید یک برنامه‌ریزی درست با زمان‌بندی مناسب برای مطالعه‌ی دروس داشته باشید و بتوانید مطالب را در ذهن خود سامان‌دهی کنید تا در جلسه‌ی کنکور دسترسی سریع به مطالب داشته باشید.


دفترچه‌ی سؤالات آزمون کنکور رشته‌ی انسانی نیز مانند بقیه‌ی رشته‌ها شامل دفترچه‌ی عمومی و تخصصی است.


زبان و ادبیات فارسی، زبان عربی، فرهنگ و معارف اسلامی و زبان خارجی دروس عمومی این رشته و ریاضیات ویژه‌ی علوم انسانی، اقتصاد، تاریخ ادبیات ایران و جهان، آرایه‌های ادبی، ادبیات فارسی ویژه‌ی علوم انسانی، تاریخ ایران و جهان، جغرافیا، جامعه‌شناسی و علوم اجتماعی، منطق، فلسفه و روانشناسی دروس تخصصی این رشته می‌باشند.



✅ رشته‌های دانشگاهی

اگر به رشته‌های حقوق، حسابداری، روان‌شناسی، ادبیات، مدیریت، فلسفه، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی و کلیه‌ی رشته‌های مربوط به علوم انسانی علاقه‌مندید و در درس‌های حفظیاتی قوی هستید، رشته‌ی علوم انسانی می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.


اگر دوست دارید در آینده وکیل موفقی شوید، باید به دنبال رشته‌ی انسانی باشید. اگر توانایی مدیریتی دارید و یا تمایل به مدیریت کردن دارید، تمامی گرایش‌های مدیریت (صنعتی، بیمه، مالی، دولتی و …) جزو رشته‌ی انسانی هستند.


اکثر حقوق‌دانان، مدیران، فیلسوفان، روان‌شناسان، جامعه‌شناسان، اقتصاددانان کسانی بودند که در رشته‌ی علوم انسانی به تحصیل پرداخته‌اند. بیشتر رشته‌های این شاخه حالت آموزشی دارند، یعنی افراد می‌توانند بعد از فارغ‌التحصیلی به شغل دبیری در مدارس  و مراکز آموزشی بپردازند.



نمره درس عربی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 2 محاسبه می شود.

مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته انسانی در پایه‌های تحصیلی هفتم، هشتم و نهم با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل 378 باشد.

درضمن برای اطلاعات دقیق و کامل درباره شرایط ورود به سایر رشته‌ها مقاله تخصصی که توسط همکار باسواد خانم پریا حجازی بررسی شده است را از طریق لینک انتخاب رشته نهم به دهم به‌هیچ وجه از دست ندهید.


رشته انسانی چه درس‌هایی دارد؟

همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم، بعد از انتخاب رشته دانش‌آموزان تفکیک خواهند شد و درس‌های متفاوتی را در متوسطه دوم یاد خواهند گرفت. در این بخش به معرفی کامل دروس رشته انسانی خواهیم پرداخت. در ادامه به‌صورت پایه‌ای مشاهده خواهیم کرد که در هر پایه، رشته انسانی چه کتاب‌هایی دارد و دروس عمومی و تخصصی رشته انسانی در دبیرستان را تفکیک خواهیم کرد.


دروس رشته انسانی در پایه دهم

دروس عمومی دهم انسانی دروس تخصصی دهم انسانی

فارسی تاریخ ایران و جهان باستان

تفکر و سواد رسانه‌ای منطق

نگارش جغرافیای ایران

کارگاه کارآفرینی و تولید جامعه شناسی

هنر علوم و فنون ادبی

زبان انگلیسی اقتصاد

عربی ریاضی و آمار

دین و زندگی

آمادگی دفاعی

ادامه تحصیل در رشته علوم انسانی

دانش آموزان پایه دوازدهم پس از شرکت در امتحانات نهایی و دریافت مدرک دیپلم ، می توانند در کنکور سراسری که هر ساله توسط سازمان سنجش برگزار می شود ، شرکت نمایند.

عملکرد داوطلب در این آزمون تعیین می کند که مجاز به ورود به کدام دانشگاه ها و رشته هاست ، رشته های دانشگاهی خوب طبیعتا رتبه های بسیار خوبی را می طلبند ، مخصوصا قبولی در دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران ، شهید بهشتی ، خوارزمی و الزهرا تهران که بهترین رتبه ها را پذیرش می کنند.

برای پذیرش در رشته های پرطرفدار این رشته باید تلاش و پشت کار زیادی داشته باشید ، زیرا اکثر داوطلبان همانند شما فقط به قبولی در رشته و دانشگاه های تاپ فکر می کنند و همین موضوع باعث سخت تر شدن رقابت می شود.

استفاده از یک برنامه ریزی درسی مناسب و کمک گرفتن از مشاوران متخصص ، تا حدود زیادی به شما کمک می کند تا در رسیدن به هدفتان موفق باشید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد