مشاوره تحصیلی وکنکور

در اینجا سعی میکنیم راهنمای تحصیلی و کنکور باشیم

مشاوره تحصیلی وکنکور

در اینجا سعی میکنیم راهنمای تحصیلی و کنکور باشیم

در دانشگاه های دولتی و آزاد چگونه ترم آخر را بگذرانیم و معرفی به استاد بگیریم

یکی از قوانین که در کشور ما به منظور رفاه حال دانشجویان در نظر گرفته است، قانون معرفی به استاد می باشد. منظور از معرفی به استاد آن است که اگر دانشجویی به هر دلیل نتواند تمامی واحدهای درسی خود را سنوات معمول پاس کند و تنها چند واحد درسی محدود از او باقی مانده باشد، می تواند ضمن هماهنگی با مرکز آموزش محل تحصیل خود بر اساس بخشنامه جدید معرفی به استاد ، درس یا دروس مربوطه را توسط معرفی شده بگیرد.

این دسته از دانشجویان نیازی به ماندن برای نیمسال بعدی ندارند و می توانند همزمان با همکلاسی خود فارغ التحصیل شود.

این قانون برای همه موسسات آموزشی عالی می باشد و متقاضیان می توانند بسته به دانشگاه محل تحصیل خود و با رعایت حداکثر واحد معرفی به استاد در دانشگاه دولتی ، پیام نور ، آزاد و … از این بخشنامه استفاده کند. در ادامه خواهیم دید که شرایط معرفی به استاد چیست؟ و آیا معرفی به استاد در شرایط کرونا وجود دارد یا خیر.

شرایط معرفی به استاد در دانشگاه دولتی چیست؟

به طور معمول قوانین معرفی به استاد برای دانشگاه های مختلف متفاوت است. در ادامه خواهیم دید که معرفی به استاد در دانشگاه دولتی مستلزم چه شرایطی است. 

مدیر گروه آموزشی تائید کند که دانشجوی متقاضی معرفی به استاد در دانشگاه دولتی حتما دانشجوی نیمسال آخر است.

درس مربوطه در نیمسال ارائه نشده و یا با دروس دیگر تداخل زمانی داشته باشد.

معرفی به استاد در تابستان به شرطی امکانپذیر خواهد بود که درس مورد نظر با دروس دیگر در تابستان یا نیمسال قبل تداخل نداشته باشد.

تعداد واحدها در زمان معرفی به استاد ، برای نیمسال آخر بیشتر از 24 و برای دوره تابستان بیش از 8 واحد نباشد.

دانشجویانی که از شرایط معرفی به استاد در دانشگاه دولتی برخوردارند، مجاز خواهند بود تا بعد از حذف و اضافه، و نهایتا تا 4 هفته قبل از شروع کلاس ها با مراجعه به سامانه گلستان برای ثبت درخواست خود اقدام نمایند.

نمره دروس معرفی به استاد با در بازه امتحانات پایانی ترم وهمزمان با دروس دیگر اعلام می شود. استاد موظف است تا حداکثر 9 روز بعد از برگزاری آخرین امتحان نمره را اعلام نماید.

اگر دانشجو برای ارزیابی درس مراجعه نکند، استاد می تواند نمره صفر برای وی ثبت کند.

چنانچه دانشجو مشکل سنوات داشته باشد یا یک درس را اخذ کرده و موفق به قبولی نشده باشد، می تواند از معرفی به استاد دوم استفاده کند.

قوانین معرفی به استاد در دانشگاه آزاد 

بر اساس بخشنامه جدید معرفی به استاد دانشجویان در دانشگاه آزاد تحت شرایط زیر می توانند واحد های باقیمانده را به صورت معرفی به استاد پاس کنند.

هر دانشجو پس از فراغت از تحصیل تنها می تواند نهایتا دو درس نظری به ارزش 4 واحد را معرفی به استاد کند.

8 واحد معرفی به استاد در دانشگاه آزاد تنها یک مرتبه امکانپذیر است.

در هر کدام از دانشگاه ها تاریخ های مشخصی برای امتحانات معرفی به استا در نظر گرفته می شود.

اگر استاد موافقت نماید، دانشجو می تواند بخشی از مطالب درس را کم کرده تا حجم مطالب کمتر شود.

امکان گذراندن درس ترمی و معرفی به استاد به صورت همزمان وجود ندارد.

از آن‌جا که برای مشخص شدن این مطلب که تنها دو درس برای دانشجو باقی مانده است لازم می‌باشد که نمره کلیه‌ی دروس اخذ شده در نیم‌سال‌های قبلی دانشجو در سیستم آموزشی سما وارد و تایید نهایی شده باشد، دروس معرفی به استاد دانشجویان دارای دروس ناتمام، زمانی به صورت قطعی در سیستم سما ثبت می‌شود که نمرات دروس ناتمام دانشجو قطعی شده باشد که اگر این امر تا پایان هفته‌ی پنجم شروع نیم‌سال به انجام رسد، دانشجو مجاز است تا درس معرفی به استاد را امتحان داده و در تاریخ اعلام شده توسط اداره‌ی آموزش فارغ‌التحصیل شود.

 در غیر این صورت دانشجو تا پایان نیم‌سال تحصیلی باید درس معرفی به استاد را امتحان داده و فارغ‌التحصیل شود. بدیهی است تاریخ فارغ‌التحصیلی دانشجو در هیچ شرایطی نمی‌تواند به قبل از تاریخ قفل نمره درس معرفی به استاد او منتقل شود و مسئولیت عواقب این امر بر عهده‌ی دانشجو خواهد بود. پیشنهاد می‌شود دانشجویانی که درسی را به صورت معرفی به استاد اخذ نموده‌اند در هفته‌های آغازی نیم‌سال (تا هفته چهارم) ابتدا کلیه دروس ناتمام خود را امتحان داده و بلافاصله پس از ثبت درس معرفی به استاد اقدام به دادن امتحان و قطعی نمودن نمره‌ی درس معرفی به استاد تا انتهای هفته ششم نیم‌سال نمایند.

تمامی دانشجویان دانشگاه های دولتی روزانه و شبانه، دانشجویان واحدهای دانشگاهی پیام نور و دانشجویانی که قصد انتخاب واحد دانشگاه آزاد می توانند از این طرح برای گذراندن تعداد واحدهای درسی محدود خود در خارج از تقویم دانشگاه اقدام نمایند؛ اما برای استفاده از این طرح، لازم است که دانشجویان حتما دارای شرایط معرفی به استاد دانشگاه در حال تحصیل خود باشند، در غیر این صورت امکان دریافت این دروس برای دانشجویان وجود نخواهد داشت.

اگر چه که دریافت واحدهای معرفی به استاد بیشتر در مقطع کارشناسی وجود دارد؛ اما به طور کلی دانشجویان می توانند در تمامی مقاطع تحصیلی در صورت دارا بودن شرایط لازم، این دروس را اخذ نمایند.

لازم به ذکر است که واحدهای معرفی به استاد، خارج از تقویم آموزشی هر دانشگاه دریافت می شود و دانشجویان با دریافت این واحدهای درسی، نیازی به شرکت کردن در کلاس های آموزشی دروس ندارند و می توانند تنها با دریافت جزوه و یا کتاب آموزشی از استاد، در امتحان پایان ترم این واحدهای درسی شرکت نمایند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد