مشاوره تحصیلی وکنکور

در اینجا سعی میکنیم راهنمای تحصیلی و کنکور باشیم

مشاوره تحصیلی وکنکور

در اینجا سعی میکنیم راهنمای تحصیلی و کنکور باشیم

کنکور چیست و چگونه میتوان برای آن آماده شد؟

در این مطلب به طور مفصل در مورد کنکور چیست با شما دانش آموزان عزیز صحبت میکنیم :
ابتدا در مورد تاریخچه کنکور برای شما عرض میکنیم :
اوّلین کنکور ایران در سال ۱۳۴۸ هجری شمسی برگزار گردید و تعداد  ۴۷٫۷۰۳ نفر داوطلب در این آزمون شرکت کردند البته نوع طراحی سوالات در ان زمان متفاوت بود و سؤالات اوّلین دورهٔ کنکور، به صورت سؤالات جواب کوتاه طراحی شده‌ بود .

کنکور آزمونی است که برای ارزیابی و سنجش دانسته‌ های دانش ‌آموزان دبیرستان انجام می گردد و برای ورود به دانشگاه لازم است که تمامی دانشجویان حتما در آن شرکت کنند .

البته در چند سال اخیر این مورد اندکی تفاوت پیدا کرده و دانش آموزانی که قصد تحصیل در دانشگاه های پیام نور و دانشگاه آزاد را دارند می ‌توانند بدون در نظر گرفتن  تعداد داوطلبین کنکور 1400 و بدون  شرکت در کنکور در رشته های بدون آزمون این دانشگاه ها ثبت نام کرده و مشغول به تحصیل در این رشته ها شوند بدون این که لازم باشد سر جلسه کنکور حضور پیدا کنند .

کنکور در کشور های مختلف چگونه است ؟
کنکور در کشورهایی مانند ایران و چین و کره جنوبی فقط برگزار می شود و در دیگر کشورها ملاک دانشگاه ها برای ورود دانشجویان متفاوت است و از آنها کنکور گرفته نمی شود .

متولی اصلی کنکور سراسری در ایران چه سازمانی است ؟
متولی اصلی کنکور سراسری در ایران سازمان سنجش و آموزش کشور است که این سازمان خود زیر نظر وزارت علوم تحقیقات و فناوری می باشد که هر ساله بعد از مشورت با یکدیگر زمان برگزاری کنکور سراسری و همچنین دیگر جزئیات آن را در سایت سنجش اعلام می کنند .

در مورد ماهیت کنکور لازم است که بگوییم کنکور یک آزمون تستی می باشد که هر تست چهار گزینه دارد .
سوالاتی که در کنکور مطرح می شود از پایه های دهم و یازدهم و دوازدهم می باشد .

دانش آموزان لازم است که تسلط کاملی به تمامی دروس این مقاطع داشته باشند و در واقع باید اشراف کامل داشته باشند و معانی آنها را درک کنند زیرا در کنکور های سال‌ های اخیر سوالات مفهومی و ترکیبی زیادی طرح می شود .

هر ساله کنکور موافقان و مخالفان زیادی را دارد که می‌ گویند نباید همچین چیزی ملاک ورود دانش آموزان به دانشگاه ها باشد چراکه یک آزمون ۴ ساعت به درستی نمی تواند هوش و توانایی دانش آموزان را بسنجد و ممکن است یک دانش آموز نتواند در این ۴ ساعت به علت مشکلی که برایش پیش آمده یا دیگر عوامل به درستی عملکرد مناسبی از خود نشان دهد .
کنکور سراسری

در ایران، سازمان سنجش آموزش کشور که سازمانی تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، متولّی اصلی برگزاری کنکور سراسری برای ورود به دانشگاه‌های دولتی است. این آزمون در هر سال یک بار در ماه تیر برگزار می‌شود و از سال 1391 به صورت یک مرحله‌ای و برای پنج گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، زبان‌های خارجی و هنر به‌طور جداگانه برگزار شد.

اوّلین کنکور ایران در سال 1348 برگزار شد و 47٫703 نفر داوطلب در آن شرکت کردند. سؤالات اوّلین دورهٔ کنکور، به صورت سؤالات جواب کوتاه طرّاحی شده بود. آزمون سال 1395، چهل و هشتمین آزمون کنکور ایران بود.

آزمون کنکور سراسری سال 93 با حضور 1میلیون و 34 هزار و 322 نفر چهل و ششمین کنکور کشور بود.

دروس اختصاصی گروه‌های آزمایشی مختلف عبارت‌اند از:

    علوم ریاضی و فنی:

ریاضیات (شامل: ریاضی، حسابان، حساب دیفرانسیل و انتگرال، هندسه، هندسه تحلیلی و جبر خطی، ریاضیات گسسته، آمار و مدلسازی، جبر و احتمال)، فیزیک و شیمی.

    علوم تجربی:

زیست‌شناسی، زمین‌شناسی، ریاضیات عمومی، فیزیک و شیمی

    علوم انسانی:

زبان و ادبیّات فارسی (شامل: تاریخ ادبیات ایران و جهان، آرایه‌های ادبی، عروض و قافیه و متون نظم و نثر)، زبان عربی، اقتصاد، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، فلسفه و منطق، تاریخ، جغرافیا و ریاضیات پایه.

    زبانهای خارجی:

زبان خارجی تخصّصی

    هنر:

درک عمومی هنر، درک عمومی ریاضی-فیزیک، ترسیم فنی، خلاقیت تصویری و تجسمی، خلاقیت نمایشی، خلاقیت موسیقی، خواص مواد

4 درس زبان و ادبیات فارسی، دین و زندگی، زبان خارجی و زبان عربی در تمام آزمون‌ها به‌عنوان دروس عمومی مورد سؤال واقع می‌شوند.

از سال1392 سنجش و یذیرش دانشجو علاوه بر شیوهٔ فراگیر در دانشگاه پیام نور قبولی در دانشگاه در بیشتر رشته‌های تحصیلی در هر پنج گروه آزمایشی علوم تجربی، ریاضی و فیزیک، علوم انسانی، هنر و زبان خارجه از طریق قبولی به شیوهٔ سوابق تحصیلی ((معدل کتبی سوم دبیرستان)) در بیشتر دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه غیرانتفاعی انجام گرفت و در دانشگاه جامع علمی کاربردی به صورت کامل از طریق پذیرش با سوابق تحصیلی انجام گرفت و در سال 1394 بیشتر از 20٪ رشته محل‌های دانشگاه‌های سراسری و بیش از 70٪ دانشگاه‌های دیگر کشور منحصراً پذیرش از طریق سوابق تحصیلی صورت گرفت و تا حذف کامل کنکور در سال 1397، پذیرش از طریق آزمون سراسری ولی بسیار محدودتر ادامه دارد
کنکور یک واژه ی فرانسوی و در لغت به معنی مسابقه، فتح کردن، پیروزی و به معنای کلی تر آزمونی برای سنجش دانسته های خود می باشد اما متاسفانه در کشور عزیزمان به اشتباه آزمونی برای رقم زدن یک زندگی بهتر در آینده شناخته می شود، شاید این حرف پر بیراه هم نباشد ولی 100 درصد درست نیست. بیاید منطقی تر فکر کنیم کنکور هر چه که باشد نباید از آن وحشت داشت و تسلیم آن شد. کنکور می تواند مرحله ای از زندگی کسانی باشد که 12 سال درس خوانده اند و حالا می خواهند در آزمونی جامع و استاندارد خود را بیازمایند. خب برای چی...؟ برای قبولی در دانشگاه؟ برای داشتن زندگی بهتر؟ داشتن موقعیت اجتماعی بالاتر در جامعه؟ و ..... ؟ پاسخ بلی است. به خاطر داشته باشید کنکور می تواند مانند یک پل شما را به خواسته هایتان نزدیک تر کند و هر کسی در این مدت بذر بهتری کاشته باشد، محصول بیشتری درو خواهد کرد. الزاماً نمی توان این گونه تصور کرد که بعد از شکستن شاخ غول کنکور و تحصیل در بهترین دانشگاه ها، موفقیت در انتظار شماست چه بسا لیسانسه ها و حتی فوق لیسانس ها و دکترهای زیادی بعد از پایان مدارج دانشگاهی در شغلی مغایر با رشته ی دانشگاهی خود مشغول به کار هستند. پس نکته ی حائز اهمیت دیگر پس از کنکور انتخاب رشته ی درست با در نظر گرفتن فاکتور علاقه و استعداد می باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد