مشاوره تحصیلی وکنکور

در اینجا سعی میکنیم راهنمای تحصیلی و کنکور باشیم

مشاوره تحصیلی وکنکور

در اینجا سعی میکنیم راهنمای تحصیلی و کنکور باشیم

سهمیه 25 درصدی ایثارگران یکی از سهمیه های موثر در انتخاب رشته کنکور سراسری است. دانستن چگونگی اثرگذاری سهمیه 25 درصد ایثارگران روی انتخاب رشته کنکور 99 و قبولی در رشته های مورد نظر، به ما کمک می کند تا به درستی از سهمیه 25 درصد ایثارگران  ( اینجا را مطالعه کنید )  استفاده کنیم. در این مطلب به طور کامل نقش و تاثیر سهمیه 25 درصد ایثارگران در انتخاب رشته کنکور 99 شرح داده می شود.

یکی از سوالات رایج برای داوطلبان کنکوری و خانواده هایشان در رابطه با سهمیه بندی های کنکوری می باشد. در این مقاله موسسه حرف آخر سعی ما بر این بوده است که به معرفی انواع سهمیه های موجود در کنکور سراسری و آزاد و تاثیر آن ها بر روی رتبه و قبولی داوطلبان کنکوری بپردازیم که هر کدام از این سهمیه ها به صورت جداگانه چه تاثیری را می تواند بر روی رتبه داوطلبان بگذارد. سهمیه های موجود در کنکور شامل سهمیه مناطق، سهمیه ایثارگران و جانبازان، سهمیه رزمندگان، سهمیه شهدا و همچنین سهمیه بهیاران می باشد که در ادامه به بررسی هر کدام از این سهمیه ها پرداخته می شود.


سهمیه مناطق در کنکور ۱۴۰۱

اصلی ترین سهمیه در کنکور،  سهمیه مناطق در کنکور است که به صورت کلی بر اساس شهر محل سکونت داوطلبان به منطقه یک، دو و سه تقسیم بندی می شود و بر اساس شهر محل تحصیل سه سال آخر مقطع تحصیلی دبیرستان تفکیک صورت می گیرد؛ یعنی برای داوطلبان گروه های آزمایشی علوم تجربی، ریاضی و انسانی سال های دوم، سوم و چهارم دبیرستان و برای داوطلبان رشته های فنی حرفه ای و کاردانش سال های اول، دوم و سوم دوره متوسطه لحاظ می شود.


بر اساس تقسیم بندی ها، شهرهای بزرگ و پیشرفته که دانش آموزان دسترسی به بهترین امکانات آموزشی را دارند منطقه یک محسوب می شوند، شهرهای نیمه پیشرفته که دسترسی به امکانات آموزشی متوسط را دارند جزء شهرهای منطقه دو تقسیم بندی می شوند و شهرهای محروم و دور افتاده نیز به عنوان منطقه سه محسوب می شوند

میزان تاثیر سهمیه جانبازان بر نتیجه آزمون سراسری 1400

سهمیه مناطق، ایثارگران، جانبازان، خانواده شهدا و رزمندگان کنکور، از جمله سهمیه های کنکور هستند که هر کدام با یک درصد مشخصی بر نتایج آزمون تاثیر گذارند. سهمیه جانبازان جزو سهمیه ایثارگران محسوب می شود و با توجه به درصد جانبازی، میزان تاثیر آن بر نتیجه آزمون متفاوت خواهد بود.


سهمیه جانبازان 5 درصد

در آزمون سراسری سال 1400، 5 درصد از ظرفیت پذیرش هر کد رشته محل، به جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنان و همچنین همسر و فرزند رزمندگان با حداقل 6 ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه (ستاد کل نیروهای مسلح، داوطلبان بسیجی و جهاد سازندگی) تعلق می گیرد.


سهمیه جانبازان 25 درصد

جانبازان عزیزی که دارای جانبازی 25 درصد به بالا هستند و همچنین همسر و فرزندان آن ها، می توانند از سهمیه جانبازی 25 درصد استفاده نمایند.


علاوه بر افراد نام برده، همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر، آزادگان و همسر و فرزندان آنان نیز جزو مشمولین استفاده از این سهمیه هستند.


طبق این سهمیه که همان “سهمیه ایثارگران 25 درصد” نامیده می شود، 25 درصد از ظرفیت پذیرش هر کد رشته محل در کنکور سراسری، به افراد نام برده اختصاص می یابد.


نکاتی در خصوص نحوه پذیرش افراد دارای سهمیه کنکور سراسری 1400

ظرفیت در کد رشته محل هایی به دارندگان سهمیه های فوق تعلق می گیرد که امکان گرد کردن ریاضی برای آن ها وجود داشته باشد.

طبق قوانین موجود، در صورتی که سهمیه 25 درصدی ایثارگران توسط داوطلبانی که از این سهمیه برخوردارند، تکمیل نشود، ظرفیت باقی مانده آن ابتدا به دارندگان سهمیه 5 درصد که دارای شرایط لازم باشند تعلق می گیرد.

ظرفیت باقی مانده از سهمیه 5 درصد ایثارگران نیز در صورت عدم تکمیل، به داوطلبان با ظرفیت آزاد تعلق خواهد گرفت.

داوطلبانی که مجاز به استفاده از سهمیه 5 درصد و یا 25 درصد ایثارگران هستند، جهت بهره مندی از این سهمیه می بایست حد نصاب نمرات آزمون را کسب کرده باشند. حد نصاب نمره برای این داوطلبان، کسب 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد هر کد رشته محل می باشد.

داوطلبان دارای این سهمیه، علاوه بر سهمیه ایثارگران، همانند سایر متقاضیان در سهمیه منطقه خود نیز گزینش می شوند.

منبع:

https://pasokhbama.com/%D9%86%D9%85%D9%88%D9%86%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B3%D9%87%D9%85%DB%8C%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%AB%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-25-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد